Kenapa perlu berpantang?

Published February 23, 2014 by Qiss FendiYana

Setiap kali wanita bersalin mesti semua kalut dok fikir pasal “BERPANTANG”. Soalan biasa yg bermain di fikiran semestinya:

Nak berpantang kat mana? umah mak ke? umah mak mentua?

Nak tempah mak bidan yg mana satu?

Mana satu set bersalin yg paling best? felissa ke? sendayu tinggi ke? etc

Makanan ape yg x bole dimakan ketika berpantang?

No ice okey!

Kenapa beli berapa pasang stokin? Stokin bola ke? Stokin kecik yg comey tu ok jugak ker?

Nak berpantang berapa hari? 40 hari cukup ker? Ker nak kena 100 hari? Company bg maternity leave 2 months aje!

Dan macam2 soklan lagi!!!

Kenapa ek?

Bagi aku yg senantiasa berpantang sendiri ni, sume soklan kat atas tuh x berapa relevant sangat dah… Sbbnye bile berpantang sendiri, mana ada org nk pantau… Hehehe… Makanya bole la belasah sume, tapi tanggung la akibatnye kalu tersilap langkah….

First maternity dulu, lagi dahsyat… Siap x berpantang langsung… X reti and x der sape nk ajar…dan aku pun x tanya jugak….huhuhu…. Time tuh siap belasah teh o ais lagi ble mkn lunch…siap mkn KFC McD bagai dah…padahal baru aje kuar wad… Ilmu alam yg aku pegang adalah, Doktor kata bole makan sume yg berkhasiat… Mesti makan sayur yg banyak dan lauk yg banyak utk cepat sembuh… Aku pun bantai la sume…. Tanpa kenal mknn bersifat angin ke x…. Janji berkhasiat…x berkhasiat pun belasa jugak janji bole mkn….

But for my second maternity ni, aku nk la try ikut tradisi skit… Maklum la sejak aku dah serik beranak ni… Serik ker? Serik la jugak sbb kedua2 pregnancy hanya bole capai 32 weeks then terus kena emergency operate…. Then sume my babies kena masuk NICU dulu dan terpaksa kena tahan kt wad berminggu2 dan berbulan2…. Then aku plak suffer dgn penyakit darah tinggi yang menyebabkan aku kena consume ubat DARAH TINGGI for a few months… Rasa cam dah x larat nk hadapi lagi for third time… Huhuhuhu…

Tp aku berpantang ikut yg termampu ajer…. No guidelines at all… Yg mana rasa cam logic aku buat, yg rasa cam agak mengarut tu, harap dilupakan… Sbb kekadang kita suka cipta sesuatu yg momok semata2…..

Lepas jer dapat kuar hospital last Friday 14 Feb, aku terus tipon Mak Ummi tukang urut booking for pakej berpantang… 5 hari treatment worth RM410…. My hubby siap offer pakej berpantang IRIS drp Dr.Idris (my Doc) tp aku terpaksa tolak sbb aku suke berurut dgn Mak Ummi…tangan dia kuat giler… Mmg best kalu dpt mengurut dgn dia… Lagipun aku dah lama mengurut dgn dia almost every week booking services drp Mak Ummi…. Drp susah nk lekat bb smp la dpt bb…

So bermula 19 Feb sampai la 23 Feb yakni hari ni, maka complete course la ek… Satu badan bau jamu Jawa…hehehehe…i guess my hubby pun x mo dok dekat sbb bau semacam aje..aku pun naik pening tp nk berpantang punyer pasal, redah ajer!!!,

Tapi hakikatnye, selepas berurut, param pilis bagai, badan mmg rasa segar dan ringan…tetambah utk org yg operate mcm aku ni mmg susah skit nk buat pergerakan yg byk….sakit tuuu!! Urut pun bagus utk penghasilan susu since aku kena pam aje setiap hari sbb nk simpan stok utk bg kt bb…. Almaklum la bb x bole nk direct feed from me…. Lepas mengurut pasti mencurah2 mcm air hujan… Alhamdulillah, rezeki kedua2nya….

Setakat ni, aku berpantang jgk dlm bab2 mkn ni…siap msk sendiri nasi putih panas2 letak blch pepper dan msk syr sume letak black pepper and ginger…. Setiap pagi mesti amik jeli gamat.. Syyyy…yg ni mmg x sedap tp dah hubby beli kena la mkn jgk!! Huhuhu

Ais? Yg ni mmg best…tetambah kalu berpantang di musim kemarau mcm ni…. Akhirnya semlm aku belasah jgk teh o ais….syyyy…..jgn bagitau sesape ek!!! Pastu bole plak tolak ais cendol yg my sis in law bawa…. Drama gler!!!! Hahaha… Mmg sengaja tolak pun sbb seelum tuh dah break the rules kan! X bole la belasah ais byk2 tkt sakit urat plak… Kan kan kan????

Org berpantang bole dok dlm air cond x? Entah! Yg ni aku x berapa pasti???? Yg pasti aku selalu ajer tido dlm air cond sbb cuaca mmg panas… Berpeluh gle…dah la pakai jamu bagai bau mcm kambing pastu berpeluh plak, hurm mmg sah la busuk!!! Kena manci acap kali la…

Apepun, aku berharap bb cepat recover. Bole la cepat blk kg…. Nk mak plak jaga…. Ngada2 plak!! Hehehe… Padahal hubby dah care gle dah time berpantang kt KL ni… Sebut je nk ape, mesti ditunaikan… Mmg sayang gle la kt my hubby… Jgn jeles…. Chow dulu….

Ya Allah, Kau permudahkanlah urusan aku dan seisi keluargaku… Kau berikanlah kesihatan yang terbaik utk kami semua…. Aku bermohon semoga anakandaku Qaleeda cepat sembuh drp sakitnya….Sesungguhnya jika itu rencana yg terbaik utk kami, kami redha Ya Fattahu Ya Alim…. Amin amin amin ya rabbal alamin…..

Leave a Reply

